Forum www.firek.fora.pl Strona Główna  
 FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 Blokady Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
corrweta
Administrator



Dołączył: 18 Lut 2010
Posty: 38 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 16:39, 06 Mar 2010 Powrót do góry

1. Tuleja dystansowa przy wariatorze (pod paskiem):


Typową blokadą układu przeniesienia napędu jest tuleja dystansowa pomiędzy wariatorem, a przeciwtalerzem. Tego typu blokada jest dość często spotykana, a jej zastosowanie powoduje, że talerze nie schodzą się ze sobą do końca i pasek nie „wchodzi" maksymalnie wysoko, co w konsekwencji prowadzi do obniżenia prędkości skutera. Aby to odblokować, po prostu odkręcamy przeciwtalerz i ściągamy ją.
2. Dysza główna w gaźniku.
Image
Ta blokada z kolei ogranicza ilość dozowanej mieszanki do cylindra zmniejszając moc silnika i prędkość maksymalną. Zmiana dyszy głównej wiąże się zawsze z ingerencją w układ paliwowy silnika, co prowadzi do przeróbek w filtrze powietrza oraz w konsekwencji do regulacji gaźnika. Do fabrycznych skuterów zakładamy zazwyczaj większą dyszę o 005-010 w stosunku do standardowej.
3. Blokada modułu zapłonowego.

[link widoczny dla zalogowanych]
Moduł zapłonowy jest dla producenta prawdziwą okazją na zablokowanie osiągów skutera, bez konieczności blokowania innych podzespołów. To właśnie on ustala charakterystykę, z jaką ma pracować skuter, oraz ustala parametry dotyczące maksymalnych obrotów czy nawet prędkości maksymalnej z dokładnością do 1km/h!

Czujnik obrotów - rejestruje on prędkość obrotową koła oraz informuje o tym CDI (elektroniczny moduł sterujący silnikiem), co w konsekwencji wpływa na ograniczenie obrotów przez układ zapłonowy skutera. Sposobem na to zdławienie jest przecięcie przewodu biegnącego do czujnika (często spotykamy taki jak na załączonym zdjęciu – różowy kabelek). Nie ma reguły co do jego występowania. Wiadomo natomiast, że należy go szukać albo na module zapłonowym, albo w jego okolicach. (fotka to przykład blokady w moim Simpli).
Moduł zapłonowy - czyli sam CDI. Zastosowanie przez producenta zapłonu ograniczającego maksymalne obroty naszego silnika, co znacznie wpływa na ograniczenie prędkości. Mapa zapłonowa często jest ograniczona do 9-10tyś. obr/min. Sposób na odblokowanie w tym wypadku, to wymiana modułu CDI na odblokowany z inna mapą zapłonu.
4. Zwężona średnica króćca dolotowego.
Image
Kolejną popularną blokadą jest zwężona średnica króćca dolotowego - (czyli zastosowanie króćca o mniejszej średnicy przelotowej) stanowi blokadę ograniczająca ilość mieszanki dopływającej do silnika tym samym go osłabiając. Króciec łączy gaźnik z cylindrem. Usunięcie tego ograniczenia polega na wymianie go na większy (odblokowany).
5. Blokada na wydechu.
Image
W niektórych modelach spotykamy się też z zawirowywaczem spalin (przez skuterowców zwana ślepą kichą) - blokada ta, to dodatkowa rurka przyspawana do tłumika powodująca zawirowanie spalin, co prowadzi do zdławienia silnika.. W tym przypadku nie obejdzie się bez pomocy doświadczonej osoby, która odetnie nam rurkę i zaspawa nam miejsce powstałe po jej usunięciu.
Image
Tuleja zwężająca średnice tłumka - stosowana w tłumikach w różnych miejscach zaraz przy cylindrz, lub na samym końcu w końcówce tłumiącej. Tuleja zmniejsza średnicę tłumika ograniczając wypływ spalin, a przez to dławiąc silnik. Usuwamy ją wybijając blokadę za pomocą odpowiedniego narzędzia lub wycinając palnikiem.

W przypadku planowania tuningu, wymienia się zazwyczaj cały tłumik, ponieważ standardowe (z powodu hałasu), są blokowane w kilku miejscach w środku (w celu wygłuszenia) i nie da się ich całkowicie odblokować nie niszcząc ich.
6. Rurka (zwężka) w filtrze powietrza.
Image
Filtr powietrza kryje przed nami kolejną niespodziankę, a mianowicie jest to zwężka dopływu powietrza - znajduje się ona wewnątrz filtra powietrza. Jest to najczęściej krótka rurka o małej średnicy ograniczająca ilość powietrza, jaka dostaje się do filtra, a dalej trafia do gaźnika, mieszanki i cylindra. Zdjęcie tej blokady polega na usunięciu tej rurki, ale pamiętać trzeba, że usuwając ją, dla pełnego efektu musimy zmienić też dysze w gaźniku (opisaną w pkt. 2). Odblokowanie filtra wpływa na zwiększenie ilości powietrza w mieszance. Odblokowany filtr i jednoczesna zmiana dyszy to również konieczność regulacji gaźnika.
7. Rolki wariatora.
Image
Rolki wariatora - w tym przypadku trudno mówić o blokadzie. Zastosowane oryginalne rolki po zdjęciu ograniczeń w naszym skuterze często wpływają na ograniczenie osiągów. Trzeba więc je wymienić na odpowiednie, mając na uwadze obecną charakterystykę pracy silnika. I dlatego niejako można uznać je za ogranicznik skutera.
Zakładamy zazwyczaj rolki lżejsze od standardowych o 0,5-1g.
8. Przełożenie wtórne.
Image
Przełożenie wtórne - mało kto wie, że może ona stanowić blokadę skutera. Stosowana najczęściej w skuterach chińskich ze względu na ograniczoną moc silnika. Ograniczenie polega na zastosowaniu takich przełożeń w przekładni (przenoszącej obroty ze sprzęgła na koło), które nie zamulą silnika, a dadzą skuterowi przyzwoite przyspieszenie. W konsekwencji konstruktorzy ograniczają prędkość maksymalną skutera. W celu ominięcia tej blokady, należy wymienić całe przełożenie. Dość skomplikowana sprawa, dlatego pominę opis jak to zrobić.

UWAGA!

* Po zdjęciu blokad niezbędna będzie regulacja układu napędowego – waga rolek, siła sprężyny dociskowej czy nawet sprężynki sprzęgła, wraz z nową charakterystyką silnika mogą już nie spełniać swojej dotychczasowej funkcji. Stąd ich zmiana będzie niezbędna.
* Gaźnik jest również takim podzespołem który będzie potrzebował regulacji. W tym wypadku wystarczy trochę czasu i cierpliwości. Silnik potrzebował będzie od tej pory bogatszej mieszanki paliwowej.
* Musimy pamiętać, że nasz skuter osiągał będzie dużo większą prędkość maksymalną stąd takie części jak klocki czy zawieszenie będą zużywać się dużo szybciej. Musimy po prostu częściej sprawdzać stan techniczny jednoślada.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez corrweta dnia Sob 16:47, 06 Mar 2010, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)